Tuesday 29 April 2014

Bangsa Apa Engko Ni?

Assalammu'alaikum and good day!

AMARAN! Ni bukan cerita pasal racist ke ape.. tapi nak menunjukkan typical malay kite.. sekian~

aku nak cerita hari ni kegeraman yg membuak2 kat dada ni.. biasanye kan ade performance review setiap 2x setahun... sepanjang aku kerja kat sini.. dah 2x aku di review.. review pertama aku dapat rate 2.0/3.0.. ok la tu kan.. bersyukur jugak.. walaupun team aku ramai cha ya nun alif.. aku rasa dorang mcm bias jugak.. sebab OT hanya dapat kat kroni2 je.. yg bukan kroni.. ko keje sampai esok pagi pon (mandatory OT) ko tak dapat ape2.. seolah2 ko buat kerja charity.. T___T  account manager aku pon mcm tak bape kenal staff die melainkan kroni-kroni die je... hampir setengah tahun aku keje under team BC (aku bg nama pendek jela).. aku ditukarkan ke team lain.. jadik pioneer account baru.. excited.. sebab aku new venture.. tapi dapat opportunity utk jadik pioneer.. aku namakan team baru aku sebagai team M.. team BC team lead (TL) die adalah cha ya nun alif.. tapi die ok.. walaupun working captain (WC) propa die mcm *(@&#*(! mengalahkan die plak yg TL.. tapi TL aku tetap okey.. 

masa aku dikhabarkan utk transfer masok team M.. aku mcm happy jugak.. sebab TL team M adalah MELAYU.. so, ko rasa ape? mesti ko rasa senang nak ngam.. senang nak bawak bincang.. senang nk itu, senang nk ini.. Team M ni.. team members tak ramai.. dalam 4 ketul je.. so, sangat mudah utk communicate.. DANNNNNNNNNNN... melayu sgt ramai under account manager (AM) baru ni.. AM aku pon melayu.. boleh kate percentage melayu (80%) dan yg lain2 tu 20%.. walaupun team M ni baru, tak ramai.. sangat relax bekerja.. ko selalu takde keje.. kalo ade pon semua product no service je tak pon quoting tak banyak.. sangat mudah kan keje ko? tapi agak risau sebab nanti masa review ko tak tau nak cerita ape.. 

mungkin TL aku ni rasa aku relax sgt.. die pon nak aku masok program knowledge transfer utk tolong team lain as a backup.. team lain ni aku nama kan team F.. masa meeting dengan TL team F.. aku baru tau team F ni working process banyak gune excel.. excel formula semua la tu.. to be honest.. aku kejadahh tak tau pasal excel.. sebab masa study dulu pon aku tak pernah gune excel.. kalo gune pon yg sangat-sangat basic formula tu je.. aku agak cuak la... pastu lagi cuak bila team F ni sendiri pon cakap.. die nak ambik masa nak hadam working process , excel kejadahh ni sebulan pon tak cukup.. sebab sampai sekarang (time tu die dah 3,4 bulan dalam team F) die masih lagi tak faham.. ko rasa??? aku yg zero sengal tak tau ni lagi laaa ambik masa lagi lama dari die kan???? plus, team F kata, reps kat Singapore sangat kiatsu.. tak boleh salah sikit.. mesti kene shoot gile2.. pastu TL team F cakap ngan aku.. suruh pikir dan consider utk terima ke tak.. meh la aku gelarkan TL team F ni.. nama die JD.. pikir punya pikir.. aku teros tanye kat partner team aku.. nak ganti aku tak? aku tanye die jugak.. terer excel tak.. die confident cakap terer.. aku pon bagi tau dekat TL aku.. aku nak pass je kat partner aku.. die kate OK.. aku pon cakap.. kalo aku terima nanti ade escalation.. susah.. production efek semua.. die pon cakap.. taknak aku ambik risiko.. OK FINE.. settle dah benda tu..

lepas2 tu.. aku pon rasa takde ape dah cerita tu.. dah settle.. sekali.. aku dapat review.. die cakap "She is still very young in the working environment. This was one of the reasons she needed to turn down the request to help out F." teros naik darah kat kepala aku bila baca review tu.. seolah-olah aku tak professional.. truth to be told, i'm professional enough to turn down team F before another escalation wave hit again.. aku punya la nak menjaga production, tetiba dapat review macam tu.. ape ko rasa?? dah la masa one-to-one review dengan AM.. TL ade ngadap sekali.. which is they shouldn't be there.. kalo tak, susah la aku nak cakap tak puas hati ke ape kat AM.. dan ade la beberapa review comment die pasal aku tak alert on details etc.. seriously, kerja kat team M sangat sikit.. tak pernah aku dapat revision dari reps UK.. kalo ade, bukan kat aku sorang.. ade 4 org lagi dalam team ni buat salah yg sama jugak.. sebab kitorang hanya ikot working process yg sama.. memang aku berasap telinga laa.. actually, lagi 2 org tu sanggaattttt baik dengan TL aku.. dorang suke menempel.. sket2 hek3 dengan TL aku.. aku? aku buat biasa je.. aku memang bukan jenis suke nak menempel dengan org atasan aku.. yg lagi sorang tu pon macam aku jugak.. mungkin sebab die lelaki.. die lagi la tak amek kesah.. 

esok tu.. ade member aku.. die team S.. tapi TL die ni JD.. die cerita kat aku dengan kak Nurrin (bff aku satu office) die dapat review terok! melibatkan personal bagai.. WTH! actually, JD dan TL aku ni macam baik jugak.. teros aku cerita kat member aku team S ni.. yg aku pon dapat review terok dari TL aku.. JD dan TL aku adalah MELAYU.. padahal member aku ni takde pon masalah kerja.. yg terok review nye melibatkan personal matter which is tak termasok langsung dalam PERFORMANCE.. teros aku pikir.. sampai hatinye la org melayu kite ni.. ape yg ko dengki sangat?? ape yg ko tak puas hati ngn org bawah ko? tak professional sungguh!!

pastu kak Nurrin cakap.. macam mane la melayu nak maju, org melayu sendiri pon nak jatuhkan melayu.. nk naik sorang2.. haihhhh~ ko tak suke, ko nak jatuhkan org tu.. ape masalah entah.. pastu kalo org tu tak rapat dengan ko.. tak menempel mengendeng.. ko tak suke org tu.. teros terok review bagi.. 

Alhamdulillah, aku nak blah dah.. kalo tak, memang sakit hati jela.. walaupun kerja bawah kaum sendiri.. tapi susah ko nak naik kalo ko tak RAPAT dengan org atasan ko.. T____T

p/s: performance rate aku dapat 1.5.. ko rase???? T_________T


makhluk suke membebel,



2 comments:

  1. nie la masalah nye kalau kita sesama bangsa pun saling nk menjatuhkan.. sabar jerlah sbb kita mkn gaji kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah la jugak.. org melayu biasa cepat je die tak puas hati.. tu payah tu.. T__T

      Delete

What's New!