Sunday 10 April 2016

Part 3: The Winner was Born!

Assalammu'alaikum and good day!

Ya Allah.. panjang nye kesah beranak aku ni kannn.. Org lain beranak jugak tapi takdela panjang sangat.. haha.. aku nak cover cerita nak dekat 2 tahun kot mau nye tak berjela.. ok sambung teros..

kat mana aku stop hari tu? Oo.. lepas induce.. haa.. lepas induce je sakit aku non stop.. selera makan semua boleh kata 80% hilang.. org katil sebelah pon tengok aku mcm sakit bebeno.. aku takleh tido sepanjang contraction.. kalo tertido tu sebab kepenatan..

aku induce pukul 6ptg macam tu rasanya.. malam tu takleh tido.. kejap2 aku terjaga sebab sakit.. ngadu kat suami die pon tak boleh nak tolong sebab yelaaa.. hospital gomen kott.. mana ade bagi suami dok dengan kite kan? dah tu paham2 jelaa hospital gomen camne.. bertabah jela ibu2 yg sakit di kala malam.. bilik individual pon takde..

29/12/2014 ; sakit makin kerap.. suami dok teman aku dari start waktu melawat sampai abes waktu melawat.. hahahaha.. die suruh aku banyak jalan.. aku tak tau la aku lemah ke ape.. tapi, aku memang tak mampu nak berjalan sangat.. aku melangkah 5,6 tapak je dah sakit gile.. solat pon aku solat duduk kat katil..

sebab sakit aku dah kerap tiap 15mins camtu.. aku cakap kat nurse.. nurse buat CTG.. pastu buat VE lagi.. seriously, benda paling tak suke adalah VE ye.. senak gile.. kalo dapat doctor yg lembut kurang sket pressure ko.. kalo dapat yg layan ko macam lembu nak beranak die seluk tanpa perasaan.. T_T lepas check.. bukaan baru 4cm katanya.. sedih aku.. nak terberanak sangat dah rasanya.. sobsss

9:30 malam; aku memang tak tahan sangat2.. aku pergi toilet tgk ade darah dekat panty linear.. aku tunjuk dengan nurse.. nurse cakap blood show.. die kata..

"dah tak lama dah awak ni.. malam ni mungkin boleh bersalin.."

senyum aku.. alhamdulillah.. nak bersalin dah.. aku pon kuatkan semangat berjalan.. tapi tak kuat mana laa.. hahahaha.. lepas tu aku nampak ade 2 org dah kene tolak labour room.. lepas sejam camtu dorg keluar dah.. kejap je dorang bersalin.. dalam hati aku semoga urusan bersalin aku jugak dipermudahkn..

11:30 malam; aku dah tak tahan sangat2.. sakit makin kerap.. aku gagahkan diri nak berjalan tapi mampu jalan 3 tapak je.. ade sorang mommy ni die prihatin tgk aku.. die panggil nurse.. nurse mintak aku jalan kat examination room.. aku rasa ade la dalam 5mins aku nak sampai ke depan yg jarak nye 5 meter je kot.. hahahaha.. pastu dorang buat VE.. bukaan dah 6cm.. alhamdulillah.. dah boleh masok LR.. senyummmm aku.. nurse suruh siapkan baju baby.. pastu aku naik wheelchair.. nurse tolak masok LR.. 

11:45 malam; aku sorang je ade dalam LR tu.. kira penutup malam tu.. aku org terakhir masok la.. dan org pertama yg konon nak terberanak sgt sebelum penutup hari.. haha.. dorang siapkan aku semua.. pastu nurse tu tinggalkan aku.. terpinga2 aku.. ehh.. memang macam ni ke? macam2 dalam kepala aku ni.. aku tgk jam.. sakit makin kerap.. selang 10mins macam tu  tapi nurse kata bukaan belom 10cm jgn teran.. dorg bagi aku sedut gas ape ntah.. kononnye nak bagi kurang sakit.. jangan percaya laaa.. takdenye kurang sakit.. hahahaha.. aku tak sedut pon gas tu sebab takde effect pape..

30/12/2014 2:30 pagi; masok sorang, sorang dalam LR.. yg paling sadis ade sorang ni.. die punya sakit nk terberanak.. sampai die maki nurse.. nurse pon maki la balik.. aku yg tgh sakit ni teros lupa kejap sebab ngeri wehh dengo die kesakitan nak terberanak tu.. tapi kejap je die meneran.. dalam setengah jam camtu dah keluar anaknye.. tapi die tumpah darah.. kesian die..

6:30 pagi; doc check lagi.. bukaan tetap sama.. doc kata, kalau macam ni jugak, kene czer.. oh my.. aku taknak.. dalam hati doa banyak2 pujuk baby keluar cara baik.. hahahaha.. 

7:30 pagi; nurse dtg check.. nurse tengok dah nampak kepala Talhah dah.. semua nurse dgn doc cepat2 attend aku.. padahal sebelum tu aku sorang2 je.. nurse pon panggil suami aku kat luar.. suruh masok.. actually, malam sebelum aku masok LR aku dah mesej die.. tapi suami aku tido plus off data.. nasib baik aku tak terberanak malam tu.. suami aku borak2 dengan aku.. selawat dan zikir sama2.. die tanya soalan ape pon aku dah tak tau nak respond ape sebab letih + sakit lagi.. 

8:00 pagi; nurse suruh push! aku dah push tapi baby tersekat dekat pangkal rahim aku.. puas la aku push.. sampai doc cakap.. "faizah, awak push kuat sikit.. baby awak bukan besar pon.." amboiii doctor.. ce doctor try push skali.. aku dah letih menahan sakit dari pukul berapa pulak kannnn.. mau nye abes tenaga aku.. 

9:00 pagi.; lepas beberapa cubaan push tak jugak keluar si Talhah ni.. syg bebeno nak dok dalam perot ibu ye.. haha.. last2 doc decided utk vacuum je.. masa ni yg attend aku ade la dalam 6 org nurse dengan 2 org doctor kot.. doc yg buat procedure vacuum tu badan die besar kot.. die cakap macam ni.. "puan, puan tetap kene push ye.. sy boleh tolong puan tapi puan tetap kene tolong diri sendiri.. ok, on 3.. go! push!" doc tu teros tekan atas perot aku.. teros aku rasa nak terberanak ye.. memang 2x push teros keluar kepala Talhah.. lega rasa wehhh.. lepas tu push sket je utk the rest body.. 

9:50 pagi; lahir la anak soleh pertama aku.. alhamdulillah.. keluar je Talhah.. nurse teros letak atas dada aku.. rasa macam tak caya.. Talhah nanges.. suami aku pon cakap.. baby dah keluar yg.. dorang keluarkan lendir Talhah time tu jugak.. pastu dorg angkat.. aku dengo Talhah nanges kuat.. dorang timbang Talhah.. nurse cakap.. baby 3.8kg.. makaiii.. patut la payah bebeno aku nak meneran.. baby beso kot.. hahahaha.. nurse dengan doc pon terkejut sebab nampak perot kecik, scan pon dalam 3kg je.. kalo lebih pon dalam 3.2-3.5kg je.. 

Talhah keluar dengan sehat alhamdulillah.. anugerah terindah.. lepas keluar LR.. aku teros cium Talhah banyak2 kali.. rindu sangat.. mak2 mesti paham perasaan ni kan.. 


ni la budak yg taknak keluar dari perot ibu die.. hihi


sepanjang dalam pantang, alhamdulillah Talhah anak yg tak banyak ragam dan mudah jaga.. budak baru lahir kan.. biasa la nanges sikit2.. tu ade la.. biasa la tu.. tp overall.. mudah je nak manage die.. yela.. Allah tu Maha Adil kan? aku susah nak bersalin.. tapi, Allah bagi kesenangan nak jaga Talhah.. sampai la sekarang alhamdulillah.. semoga Ahmad Talhah Ubaidullah jadik anak yg sihat sempurna, cerdik, berakal serta beramal soleh.. InsyaAllah allahumma amiiinn.. 😁😘

okbai.. tamat! 

No comments:

Post a Comment

What's New!