Thursday 17 April 2014

Jom Masak: Mi Segera Kari (rencah sendiri)


Assalammu'alaikum and good day!

Hari ni nak share resepi.. hihihi.. orang takde keje dekat office gitu laaa.. :P .. sape suke makan megi? tak kesah la brand Mammee ke, Indomee ke.. janji mi segera yg dah siap dengan rencah die tu kan.. yg kite letak air panas tunggu 2,3 minit teros ngapp..! kot lapo sangat makan je keras-keras tu camtu.. aku suke.. tapi sebabkan mi segera yg kite beli ni biasanya MSG die sangattttt la banyak dan tinggi.. so, sangat tak sehatttt.. bersedihlah buat si penggemar mi segera.. hehe..

Disebabkan aku nak sihat.. so, aku pon dok pikir.. macam mane laa aku nak makan megi tapi dengan cara sehat?? teros idea datang masa aku study kat UiTM dulu.. aku dok rumah sewa kann.. mase nak dekat exam.. rasa macam tak sehat kalo makan megi selalu.. rasa otak lembap.. padahal otak aku memang slow je tak makan megi pon.. hahaha.. teros aku turun dapo, carik barang-barang asas masak.. haaa.. simple gile resepi ni.. rasa pon dah sama dah dengan megi biasa kita makan tu.. cuma lagi sedap aku rasa.. hahaha.. 



tengok ni.. macam sedap kannn?? walaupun korang tengok macam kembang tekak.. tapi sebenarnye sedap.. serius! kene try!!





Bahan-bahan:

1 Biji bawang kecik (aku time ni takde bawang kecik, guna bawang beso je.. tp amek saiz yg kecik.. bedal je.. :P

1 ulas bawang putih

Serbuk kari

Mi segera (aku guna brand Vits.. murah je beli dekat speedmart.. 400g baru RM2-RM3 camtu..)

Air kosong

Telor

Minyak masak

Garam secukup rasa


Cara-cara:

1- Rebus mi segera tadi sampai lemah gemalai.. lepas tu toskan..

2- Hiris bawang kecik dan bawang putih kalo malas.. kalo rajin tumbuk laa.. aku selalu malas.. hiris je nipis-nipis.. 

3- Tumis bawang tersebut sehingga naik bau atau hampir garing.

4- Masukkan serbuk kari dan air.. kacau sehingga sebati dan hampir mendidih.. masukkan mi segera tadi.. kalo guna mi vits ni.. air kene banyak.. sebab nanti die macam absorb kuah kite.. 

5- kacau sebati, masokkan telor dan garam secukup rasa..

6- kalo nak pedas boleh letak cili boh masa tumis tu.. takpon tambah je serbuk kari banyak-banyak.. 


Siap!! senang je u'olls!! sehat.. sebab semua bahan-bahan dari kite sendiri.. yg kite dok makan selama ni.. tak tau die letak ape dalam rencah die kann.. yg ni kita sendiri masak.. sedap pulak tu.. makan banyak-banyak kali pon bolehhh.. takde masalah... :D



haa ni haa contoh mi segera aku beli.. murahhh!! :D


Selamat mencuba!! :D


makhluk suke masak cincai tapi sedap, 




1 comment:

  1. Salam, hai..thanx sudi singgah blog saya..owh mesin jahit tu sy belum tau lagi sekali guna boleh tahan berapa lama, sbb baru test2 ja..and belum ada apa2 projek lagi nak jahit..haha..
    tapi based on review yg sy google, most of them yg guna mesin ni ada yang penah pakai non-stop dlm 5 jam..okay lagi lah..motor dia tak panas..i pon xtau betul ke tak..hehe :)

    ReplyDelete

What's New!