Thursday 15 May 2014

Selamat Hari Guru

Assalammu'alaikum and good day!

Hari ni Hari Guru.. what's the first thing that comes up in your mind bila hari guru datang?? kalo aku.. aku ingat hadiah je.. hahaha.. ade org sebut cikgu2 yg die sayang.. yg die suke.. well.. aku hanya ingat, hari guru adalah hari yg kita takyah belajar.. sebab ade makan2, ade game, sesi mengenakan cikgu dan hadiah.. hahaha kannn.. betol tak??? kebetulan incik husband pon cikgu jugak.. mesti banyak dpt hadiah.. hahaha.. :P

Masa aku sekolah dulu, nak bagi hadiah kat cikgu punye la susah.. sebab family aku bukanlah org senang.. dan bukanlah susah sangat.. sederhana.. bila tiba hari guru, aku akan cakap dengan mak aku.. 

Aku: mak, nak bagi cikgu hadiah boleh?

Mak: Cikgu mane ko nk bagi?

Aku: Cikgu kelas dgn ustaz adik..

Mak: RM5 cukup?

Aku: Cukup!

Dulu RM5 dah boleh beli bunga dengan cokelat.. tak pun ko boleh beli pen utk cikgu.. bukan sorang, tp 2 org.. pen yg canggih ok.. bukan yg ballpen biasa tu.. mak aku bukan taknak bagi lebih.. tapi bukan aku je sekolah.. ade akak dan abg aku pon sekolah.. so, kene bagi sama rata.. kalo sorang RM5.. 3 org dah RM15.. dulu RM15 tu besar dah nilainye.. haihhh.. sedih pulak mengenangkan masa dulu.. T___T

Pernah ade tahun tu aku nak bagi hadiah, tapi aku lupa nak pergi beli.. lalu, bunga plastik rumah mak aku, aku kebas.. hahaha.. pastu mak tak sedar bunga die hilang.. hahahaha.. ko nampak betapa kreatif nye aku? :P 

Ade sorang cikgu aku tu.. masa tu aku darjah 5, seminggu sebelum sambutan hari guru, cikgu tu pesan.. "Kamu semua tak perlu susah payah nak bagi cikgu hadiah kalo kamu tak mampu.. jangan sampai kita susahkan mak ayah kita.. cikgu2 ni tak mintak hadiah.. cikgu nak kamu berjaya, lulus pekse, naikkan gred.." tapi cikgu tu memang baik.. die cakap jangan bagi hadiah pon, ramai gile bagi die hadiah.. heheh.. :)

Sebenarnya, guru ni bukan tertakluk hanya di sekolah.. tapi setiap org, keadaan, dan apa2 jugak yg kite belajar dari sesuatu merupakan guru kite.. dan guru pertama kita adalah ibu bapa kita sendiri.. mak dengan ayah yg ajar kita utk sebut perkataan pertama, ibu dengan ayah yg mendorong kite utk memulakan langkah pertama.. hargai guru yg wujud dalam hidup kita.. semoga ade keberkatan dunia dan akhirat dengan apa yg kita ambil dari "guru" tersebut.. InsyaAllah.. :)


No comments:

Post a Comment

What's New!