Sunday 3 April 2016

Part 2: The Winner was Born

Assalammu'alaikum and good day!

Okey sambung part 2.. tak tau la panjang mana kali ni.. tapi harap2 ni final part la.. hihi.. aku nak terus cerita the day aku admitted la kan? kang nak cerita semua mau berbelas2 part.. :P

sepatutnya EDD Talhah 26/12/2014.. tapi.. aku sikit pon takde rasa sakit ke hape.. tanda2 memang takde langsung.. pelik jugak.. makan pon berselera.. Braxton hicks pon takde langsung.. aku pon buat tindakan kurang bijak mintak suami aku buatkan air selusuh.. aku tau air selusuh ni function die utk memudahkan kite bersalin.. tapi sepatutnya minum time dah ade bukaan bukan takde bukaan lagi.. aku pegi bedal sebelum ade bukaan.. Wallahu’alam, kalo tu sebabkan aku overdue ke ape kan.. but still.. nothing happen.. runsing la hati aku ni sebab makin dekat tarikh suami aku nak balik Miri.. sedih la aku memikirkan bersalin tanpa suami di sisi nanti.. T_T

tapi, Allah knows better.. masa tahun 2014 kan banjir besar dekat area pantai timur.. so, cuti sekolah pon extend lagi seminggu.. alhamdulillah.. my prayers has been answered.. 😂😂 hepi gile aku time tu bila dapat tau.. at least dapat la suami aku tengok baby sebelum die balik.. dah 2 hari lepas tarikh edd still takde ape2 lagi.. aku dah risau..

28/12 aku bangun pagi.. tapi rasa perut tak best.. bukan rasa sakit ke hape.. rasa macam baby gerak slow.. aku cakap dgn suami..



aku : "bang, baby gerak slow la.." 



suami : die tido tu.. (typical answer) urghhh! 



aku : biasa time macam ni dah aktif.. (masa tu pukul 9am)



suami : nak bersalin kot? (muke excited) 



aku : eishh.. takde rasa sakit bersalin amenda.. kang tengah hari, kalo slow jugak pegi klinik eh? 



memang sampai tengahari tu baby gerak slow je.. biasa tengahari dah cukup 10x gerak.. ni tak.. baru 7x ke camtu.. aku risau la.. pastu lepas zohor camtu aku pergi klinik.. klinik suruh teros pergi hospital sebab aku dah overdue.. sebelum pergi hospital angan2 aku dah pikir nak pekena coconut shake dulu.. hahahaha.. tapi suami aku suruh pergi hospital dulu.. kalo takde pape baru pekena coconut shake.. aku dah pernah admitted sebelum ni sebab kes sama jugak.. aku dah dapat agak confirm doctor suruh admit punya.. takdenye die nak bagi lepas.. plus, aku overdue.. lagi laaa.. as expected.. teros check in.. memang tak mendapat la coconut shake aku.. T_T



doc mula2 scan.. pastu die scan lama wehh.. aku mcm dah cuak laa.. pastu aku tanya doc.. (btw, doc yg attend aku masa ni baik gile.. cina tp baik n lembut.. tak seperti luaran die nampak cold blooded) 



aku : "doc, ade problem ke? 



doc : i tgh check u punya air ketuban



aku : kurang ke doc? 



doc : how do you know? 



aku : last time, I've admitted for the same reason.. they told me if baby kurang gerak possibility air ketuban kurang.. 


lepas doc scan memang kurang pon.. padahal 2 hari sebelum tu air ketuban ok je.. doc cakap dah tinggal 2 ke camne ntah.. aku pon tak berapa paham medic terms ni.. hahahaha 


buat VE (vaginal examination) nk check ade bukaan tak.. doc kata baru 1cm.. pastu ayat yg tak boleh aku lupa doc ckp.. 

"sebab u dah overdue.. kami akan bagi u induce la.. bagi sikit pressure kat baby utk die keluar.. if we wait a bit longer I'm afraid it'll risk your baby.."

aku bincang dengan suami aku.. suami aku cakap ok je.. memang la die ok bukan die yg nak kene induce kannn.. emo kejap aku masa tu.. sebab aku tau.. based on kawan2 punya experiences.. takde yg sebut induce ni sakit sikit ke.. kurang sakit ke hape.. melainkan sebut induce ni sakit die berganda dari sakit normal.. haaa.. mana tak berpeluh aku nak mengadap induce tu nanti.. 

lepas tu induce pon dimasukkan melalui tiub kat vaginal part.. aku ingatkan induce ni injection kat pinggang ke hape.. rupanya macam2 jenis.. aku punya masukkan ade liquid ape ntah dorang masokkan tiub kat vaginal part pastu dorang inject ade macam air ke ape ntah.. lepas tu ko kene "hidup" dengan tiub yg tergantung kat tang bawah tu.. seriously, sangat tak selesa.. hahahaha 

lepas 2 jam camtu kot aku dah start rasa contraction.. sebelum sakit tu.. kemain lagi aku order mee goreng dekat suami aku taw.. tak tau ni masa depan aku macam mana lepas induce nanti.. hahahaha.. lepas dah selang 20 minit contraction.. teros hilang selera makan aku.. roti pon aku tak lalu nak makan.. letih woo contraction ni rupanya.. fuhhh! rasa macam panjang lagi nak cerita.. kite sambung part 3 la.. hahahaha.. 😝😝


masa ni belum sakit boleh la amek gambo siap up kat IG.. lepas dah sakit semua benda jadik malas dan takde mood.. hahahaha 
nanti sambung part 3!okbai! 

No comments:

Post a Comment

What's New!