Thursday 7 August 2014

Eh? Hari Raya ke??


Assalammu'alaikum and good day!

Allah! lama sungguh laaa aku tak update blog.. rindu jugak kadang tu nak update.. tapi mengenangkan mood yg biasanya tak ada.. tu jadik malas.. hihi.. eh.. sebelum tu.. aku nak ucap selamat hari raya maaf zahir dan batin (jika ada) kat semua.. Post kali ni mungkin panjang sket kot.. sebab lepas ni tak tau la bila nak update lagi.. hahaha.. :P

Pengalaman raya tahun ni memang sangatttt la berbezanya.. sebab nya.. tahun ni adalah tahun pertama aku berpuasa dan beraya sebagai seorang isteri dan bakal ibu insyaAllah amiiinn.. :') .. Alhamdulillah, everything went well.. I finally got through 30 days fasting without break it even once.. tu hikmah berpuasa masa pregnant.. hehe.. seronok rasa.. tup tup.. dah habis puasa.. Alhamdulillah... takde kelaparan masa siang.. kadang2 tu ada la.. tapi lepas pukul 12:30 die ok dah.. hehe.. 


Juadah berbuka puasa boleh dikatakan aku masak sendiri semua.. start dari lauk pauk sampai ke kuih-muih.. sebab aku ni memang la suka masak.. aku rasa berbaloi lagi masak boleh makan dan tambah banyak2 kali.. nak2 bila tengok incik husband makan dgn selera... Allah.. rasa macam kita la masak paling sedap sekali.. hahahaha...

Tahun ni aku beraya di rumah suami dulu.. biasanya kalo tahun pertama kawen, memang akan beraya rumah org perempuan dulu kan? tapi tak bagi aku.. sebabnya, tahun ni family incik husband beraya buat pertama kali tanpa insan bernama "Ayah".. aku dengan rela hatinya kata nak beraya rumah incik husband dulu.. lagipun incin husband anak lelaki tunggal dalam family.. kene la faham jugak.. aku balik semenanjung awal 2 hari dari incik husband.. balik ke Miri semula lewat 3 hari dari incik husband.. hahaha.. semua org tanye kenapa tak balik sekali? sebabnye.. tiket mahal wehhh.. even kitorang booked dari bulan 3.. tapi kalo balik sekali.. harga tiket nak dekat RM1500++ utk 2 org.. kesian pulak dekat incik husband... dah la dia yg sponsor tiket.. takdela aku demand lebih2.. hahah.. redha jelaa.. janji balik rayooo.. 


Ayah aku call hari Jumaat tanya, ada daging tak raya ni? ayah aku memang sangat concern kat aku sejak aku kawen ni.. ayah aku tanya nak daging kerbau tak? aku mestila cakap nakkkk... hahaha.. so, ayah aku suruh aku balik hari sabtu utk amek daging.. at first, incik husband macam taknak.. rasa malas.. sebab confirm jammed punye jalan.. benar bagai dikata.. kitorang gerak dari PD pukul 10:30 camtu.. sampai Gemas dalam pukul 2:45 camtu.. kemainnnnn lama lagi nak sampai.. phewww! but, at least aku dapat jugak daging kerbau dari ayah aku.. dapat la aku masak rendang tok kat rumah mentua yg pedas gile.. hahaha.. (actually, aku TAK PERNAH masak rendang.. ni first time masak rendang.. huhuhu.. Alhamdulillah jadikk.. :P )

Cabaran jugak beraya rumah mentua ni.. sebab "budaya" berbeza ye pada hari mantai (sehari sebelum raya).. macam family aku, kitorang akan start masak juadah hari raya dari pagi.. so, petang tu dah boleh relax.. tapi tidak bagi keluarrga mentua aku.. dorang masak lepas asar.. so, memang kecoh la jugak nak siap sebelum berbuka tu.. bagi aku, aku prefer masak dari pagi.. bila nak dekat berbuka ni.. dia punye rasa penat lain macam.. aku tak suke buat benda terkejar2 ni.. rasa nak marah.. huhuhu.. tapi dah cara nya camtu.. ikotkan sajooo... :P


Cam penat plak nak type panjang2.. haha.. meh la aku belanja gambo raya tahun ni.. 

Ni la dia family belah suami semuanya.. :)
Gambo incik husband bajet ketua kampung.. haha

ok,, tetiba ade anak da beso.. 2 org plak tu.. haha.. tensen tao nak bergambo berdua tak dapat.. :P
dah nampak dah ciri2 bapak.. :P

aku dok jaga budak ni dari lari.. tak dok diammm.. :P
Itu jela kot ceritanya.. tak banyak gambo raya sebab incik husband malas nak bawak camera.. berat katanya.. haaa.. tau pon.. dah kata dah suruh jual.. taknakkk.. :P 

p/s: kat miri ade open house tak? nak jugak merasa makanan Sarawak.. huhuh.. 

1 comment:

  1. salam lebaran,singgah Syawal ke 12 ke sini..meriahnya raya Iz Salim...Alhamdulillah..:)

    ReplyDelete

What's New!